St. Pauli Siamo Noi – Εμείς οι πειρατές, οι πανκ και οι αυτόνομοι

Το παρακάτω κείμενο αποτελεί απόσπασμα της παρουσίασης που έκανε η ιστοσελίδα aenaikinisi.wordpress.com στο βιβλίο του Marco Petroni με τίτλο: St. Pauli Siamo Noi: Pirati, punk, autonomi allo stadio e nelle strade di Amburgo (μετ: Η St. Pauli είμαστε εμείς πειρατές, πανκ και αυτόνομοι στο γήπεδο και στους δρόμους του Αμβούργου), το οποίο αξίζει να διαβαστεί. Μέσα από τις λέξεις ξετυλίγεται η ιστορία για το πως φτάσαμε μέχρι σήμερα…

Ο Marco Petroni κάνει το ντεμπούτο του με το πρώτο του λογοτεχνικό έργο – “St. Pauli siamo noi” – και το κάνει δίνοντας ζωή σε μιαν εργασία που με μαεστρία καταγράφει το πάθος του αφηγητή, με την σχολαστικότητα του ιστορικού.

Μεταξύ κοινωνιολογικής έρευνας και δοκιμίου, το έργο μιλά για την εξέλιξη κοινωνική και πολιτική της γειτονιάς του λιμανιού στο Αμβούργο, την St. Pauli. Σελίδα μετά την σελίδα ο αναγνώστης επιδέξια οδηγείται στην διαδικασία μεταμόρφωσης ενός τόπου, ικανού να ενσωματώσει σαν λίγοι άλλοι στον κόσμο, μια δυνατή κοινωνική διένεξη και σύγκρουση και μια ιδεολογική ένταξη που θα φτάσουν στη συνέχεια στο σημείο να γίνουν στοιχεία διακριτικά του χαρακτήρα των υποστηριχτών της ομώνυμης ποδοσφαιρικής της ομάδας.

O συγγραφέας ανοίγει το βιβλίο διατρέχοντας την ιστορία της συνοικίας και για να το κάνει γυρνά πίσω στον χρόνο, μέχρι το 1870, περίοδος κατά την οποίαν ήδη διακρίνεται και ξεχωρίζει η αμβουργική ιδιαιτερότητα και η έμφυτη διαμάχη στην πόλη σε σχέση με το υπόλοιπο της Πρωσικής Γερμανίας.

Χαρακτήρες, αυτοί των κατοίκων της πόλης, που επισημαίνονται και αναδεικνύονται ακόμη πιο έντονα στην St. Pauli και που δεν πέρασαν απαρατήρητοι ούτε από τα μάτια του Ναπολέοντα, ο οποίος ισοπέδωσε την γειτονιά, που κατοικούνταν από κόσμο στον οποίον ο ίδιος είχε δώσει την ετικέτα των “απείθαρχων”. Ανταρσία και αντίσταση στον αυταρχισμό θα είναι τα διακριτικά γνωρίσματα στις εργατικές αξιώσεις που κινήθηκαν στα τέλη των χρόνων ‘800 και στην βάση της παράνομης αντίστασή τους στον ναζισμό.

Η έρευνα των ιστορικών λεπτομερειών, φρούτο μιας ευσυνείδητης εργασίας, διασταυρώνεται λοιπόν με μια παθιασμένη έρευνα των κοινωνιολογικών απαρχών ενός κομματιού της πόλης από ανέκαθεν ανυπάκουου, κατοικημένου από ανθρώπους που δουλεύουν στο λιμάνι, όπου συχνάζουν πόρνες και που απετέλεσε σε τόπο σύμβολο του αντί αυταρχισμού και του αντί κομφορμισμού στα χρόνια ’80, ταυτόχρονα με την κατάληψη των σπιτιών, στην Hafenstraße, από πλευράς των αυτόνομων.

Punk, skinhead της αριστεράς, ριζοσπάστες, επαναστατημένοι νεαροί προερχόμενοι απ’ όλη την Γερμανία ξεκινούν από τότε να συχνάζουν και να εγκαθίστανται στην συνοικία που εκείνο το διάστημα βρίσκονταν σε οικονομική παρακμή, προωθώντας σημαντικούς αγώνες κοινωνικούς, όπως οικολογικές και αντιπυρηνικές εκστρατείες, ταυτόχρονα συνεχίζοντας τις μάχες για την κατάληψη των σπιτιών. Η ομάδα της St. Pauli και το στάδιό της, το Millerntor, δεν μπορούσαν να παραμείνουν αμέτοχοι σε όλο αυτό που συνέβαινε γύρω τους.

Τα γεγονότα της γειτονιάς λοιπόν αρχίζουν έτσι να συνδέονται με τρόπο αδιάλυτο με τον φίλαθλο κόσμο, του οποίου οι δράσεις θα σημάνουν ένα ορόσημο στον παραδοσιακό τρόπο να αντιλαμβανόμαστε το ποδόσφαιρο και την οργανωμένη υποστήριξη. η F.C. St. Pauli, που αυτή την στιγμή αγωνίζεται στην δεύτερη κατηγορία του γερμανικού πρωταθλήματος, έχει σαν ανεπίσημο σύμβολο την πειρατική σημαία σε μαύρο φόντο, με νεκροκεφαλή και οστά διασταυρούμενα: τον Jolly Roger, εικόνα πασίγνωστη στην ιστορία της πόλης (προέρχεται όντως από την περίοδο στο μεταίχμιο ανάμεσα στον XIV και XV αιώνα, όταν οι δούκες του Μεκλεμβούργου ίδρυσαν μιαν ομάδα κουρσάρων για να αντιμετωπίσουν το βασίλειο της Δανίας).

Με την έλευση των αυτόνομων και των punk στις γραμμές των οπαδών της S.t. Pauli, τίποτα πλέον δεν θα είναι όπως πριν. Οι supporter στα παιχνίδια ξεκινούν με το σύνθημα “Ποτέ πια φασισμός, ποτέ πια πόλεμος, ποτέ πια Γ’ κατηγορία”. Ήδη πολύ νωρίτερα από τις άλλες ποδοσφαιρικές ομοσπονδίες, στο Millerntor ψηφίστηκε ομόφωνα κανονισμός που από την 28η οκτωβρίου 1991 θα απαγορεύει επίσημα μέσα στο στάδιο συνθήματα, σημαίες και οποιαδήποτε έκφραση χαρακτήρα ρατσιστικού και ξενόφοβου.

Οι οπαδοί, χάρη επίσης και στην ιδιαιτερότητα του τρόπου με τον οποίον είναι οργανωμένες οι γερμανικές ποδοσφαιρικές ομάδες με μορφή ενώσεων, στην συνέχεια απέκτησαν φωνή πολύ σημαντική στον καθορισμό των υποθέσεων του club, σε σχέση με άλλες χώρες όπως για παράδειγμα η Italia, όπου η μετοχική μορφή εμπόδισε όλο αυτό.

Η οπαδοί της St. Pauli συνειδητοποιούν το πόσο είναι σημαντικό να κατευθύνουν πολιτικά μηνύματα στο γήπεδο και συγχρόνως προωθούν εκστρατείες υπέρ των ανέργων, των μικρών παιδιών και των ηλικιωμένων της συνοικίας, συλλέγουν πόρους και τους άστεγους. Η λογική γι αυτούς που συχνάζουν στο Millerntor, υπήρξε εκείνη της διαφωνίας με τους κανόνες και τα παραδοσιακά μοντέλα του εμπορικού ποδοσφαίρου και να αποκλίνουν από την εικόνα του “ανυπεράσπιστου καταναλωτή” που επιβάλλεται στον φίλαθλο, θέση αυτή που συχνά τους έφεραν σκληρά αντιμέτωπους με την διοίκηση και να αντιτίθενται σε οικοδομικές και οικονομικές κερδοσκοπίες οι οποίες, φορά την φορά, στόχευαν το στάδιο και ολόκληρη την συνοικία.

Ολότελα εχθρικοί με τους HSV και αντιπαθείς στους δεξιούς ultras της μισής Ευρώπης, αδελφοποιημένοι με τους οπαδούς της Celtic και της Ternana, οι οπαδοί της St. Pauli έχουν σαν ποδοσφαιρικό ίνδαλμα τον αντάρτη τερματοφύλακα, Volker Ippig.

Όπως υπογραμμίζει ο Petroni, οι αγώνες της St. Pauli συνέβαλαν σε ένα ξεκαθάρισμα προς τ’ αριστερά του λαϊκού πάθους για το ποδόσφαιρο, αντιστάθηκαν στην μετατόπιση προς τα δεξιά των οπαδών στα πέταλα και λειτούργησαν σαν ανάχωμα στην υπερβολική δύναμη ενός ποδοσφαίρου όλο και περισσότερο υποκείμενου στα κέρδη και στις οικονομικές κερδοσκοπίες. Την ίδια στιγμή εκτόπισαν οράματα ταυτότητας σεχταριστικά από τα πέταλα, σφυρηλατώντας έναν νέο τρόπο υποστήριξης στις κερκίδες, συνδέοντάς τον με τρόπο αδιάλυτο με εκείνον μιας γειτονιάς που ολοκληρωτικά αναγνωρίζεται στην ομάδα της και στο σύμβολο τουo Jolly Roger.

Marco Petroni. Από την Ρώμη, κλάση 1979, απόφοιτος σύγχρονης Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο La Sapienza της Roma είναι καθηγητής και operatore sociale, καθώς και, όπως αγαπά να χαρακτηρίζεται οπαδός στο πέταλο.Συχνάζει και υποστηρίζει ενεργά την St. Pauli από το 2004.

Etichettato sotto

Κείμενο – μετάφραση – πηγή: aenaikinisi.wordpress.com

9123ded1cafdb5079d0718104e6032e7_L

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s